انتشار کتاب «مبانی نظریه کدگذاری» تالیف محمدرضا رفسنجانی صادقی

 | تاریخ ارسال: 1401/11/16 | 
کتاب «مبانی نظریه کدگذاری» تالیف محمدرضا رفسنجانی صادقی توسط انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر به چاپ رسیده است.
هرروز به هنگام کار یا در زمان فراغت، با سامانه‌های مخابراتی گوناگونی در ارتباط هستیم که می‌توان برای مثال تلفن، موبایل، رادیو و تلویزیون را نام برد. با کمک این رسانه‌ها می‌توان با دیگران در هر جای دنیا ارتباط برقرار کرد و  اطلاعاتی به دست آورد و یا پیام‌های خود را  از طریق ارسال فکس و پست الکترونیکی با سرعت بالا ارسال کرد. با این تحولات، جهانی، بدون ارسال اطلاعات را نمی‌توان تصور کرد.
در سال‌‌های اخیر نیاز به سامانه‌های ارسال و ذخیره‌سازی اطلاعات سریع، کارا و بدون خطا به شدت در حال افزایش می‌باشد. هدف تلاش محققان ساخت کدهایی است که ضمن قابلیت دستیابی به ظرفیت کانال، قابلیت پیاده سازی عملی و کارا داشته باشند. این قابلیت‌ها شامل طول و نرخ مناسب و قابلیت تصحیح خطای بالا و  همچنین الگوریتم‌های کد گشایی عملی باپیچیدگی پایین و قابل پیاده سازی است.
این کتاب حاصل سال‌ها تدریس درس نظریه کدگذاری برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد برای رشته‌های ریاضی، علوم کامپیوتر و مهندسی برق است. تلاش شده است مخاطبان مذکور با داشتن درکی پایه از مفاهیم الگوریتم و ریاضی بتوانند ملزومات گدگذاری را بدون پیش نیاز دروسی چون جبر خطی و جبر و میدان‌های متناهی دنبال کنند.

Publication.aut.ac.ir

مرکز نشر دانشگاه صنعتی امیرکبیر