رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیرخبر داد؛ اجرای طرح ملی کارآفرینی با ۱۵ هزار دانشجو

 | تاریخ ارسال: 1402/3/2 | 

 
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیرخبر داد؛
اجرای طرح ملی کارآفرینی با ۱۵ هزار دانشجو

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: طرح ملی ترویج کارآفرینی با ۱۵ هزار دانشجو افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر فرهنگ فصیحی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم افتتاح طرح ملی ترویج کارآفرینی در دانشگاه صنعتی که با حضور دکتر زلفی گل وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری، دکتر قدسی پور رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر امید رضایی فر معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری برگزار شد گفت: طرح ملی ترویج یک ماموریتی است که از سوی وزارت علوم به پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیرمحول شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری سرمایه گذاری روی کارآفرینی عبادت است واکنون بیش از هر زمان دیگری به کارآفرینی نیاز داریم، گفت: مخاطب طرح ملی ترویج کارآفرینی، دانشجویان سال آخر کارشناسی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند.
دکتر فصیحی با بیان اینکه با اجرای این طرح، مهارتهای نرم مورد نیاز دانشجویان مورد توجه قرار می گیرد، گفت: این طرح با هدف ایجاد فضای عادلانه آموزشی نیز اجرایی می شود.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در وزارت علوم، سرانه یک میلیون برای هر دانشجو اختصاص داده؛ در حال حاضر ۱۵الی ۳۰هزار دانشجو مخاطب این طرح هستند.
وی با بیان اینکه ذیل این طرح، مبانی کارآفرینی به دانشجویان آموزش داده می شود، گفت: نیاز شناسی مسائل و حل نیازها هم با سامانه نان پیوند خورده است.
به گفته دکتر فصیحی، قرار است در فاز اول۱۵هزار نفر در طرح ملی کارآفرینی آموزش داده شوند؛ در این طرح علاوه بر غربالگری دانشجویان، ۶۰ ساعت آموزش آنلاین درخصوص کارآفرینی خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در این زمینه نیز با بنیاد ملی نخبگان همکاری می کنیم، گفت: اگر تیمی از نخبگان تشکیل شود می توانند با استقرار در پارک های علم و فناوری، هزینه کسب و کارشان توسط بنیاد ملی نخبگان مورد حمایت قرار بگیرد.


 
رئیس دانشگاه مطرح کرد؛
پیشتازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت:‌همواره این دانشگاه در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان پیشتاز بوده است.
دکتر سید حسن قدسی پور رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این مراسم گفت: همواره دانشگاه در زمیه اشتغالزایی و رفع نیازهای فناورانه کشور پیشقدم بوده است.
وی گفت: از امروز طرح ملی ترویج کارآفرینی افتتاح شد و ما زین پس تلاش خواهیم کرد که افراد مشغول شوند و بازار خوبی برای اشتغال جوانان فرهیخته و دانشمند خودمان فراهم کنیم.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه با افتتاح این طرح، زمینه برای فارغ التحصیلان فراهم شده است، خاطر نشان کرد: برای تحقق این امر نهادهای دیگر پای کار هستند و امیدواریم که ثمرات خوبی داشته باشد.
دکترقدسی پور عنوان کرد: اکنون اولین دوره فارغ التحصیلان به واسطه این طرح وارد بازار کار شده اند.

 
آغاز طرح ملی با حدود ۳۰ هزار دانشجو

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در طرح ملی ترویج کارآفرینی افرادی که در زمینه کارآفرینی صاحب تجربه هستند، دانشجویان را در زمینه کارآفرینی، شرایط کارآفرینی، نیازهای دانشی در عرصه کارآفرینی، آشنایی با نیازهای بازار، حضور در بازار و عرصه اشتغال آشنا می‌سازند تا در راستای افزایش کارآمادگی دانشجویان بتوانیم گام مؤثری برداریم.
دکتر محمدعلی زلفی‌گل در این مراسم با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حرکت در راستای تبدیل علوم به فنون، خلق ثروت و مهارت‌افزایی در آموزش‌های دانشگاهی است، گفت: در این راستا چند طرح جدید رونمایی شده که یکی از آنها طرح ملی ترویج کارآفرینی است که در این طرح از دانشگاه‌ها حمایت مالی می‌شود تا دانشجویانی که علاقمند هستند در این طرح شرکت کنند با ثبت‌نام و حضورشان از آموزش‌های لازم در عرصه کارآفرینی بهره‌مند شوند.
دکترزلفی‌گل‌خاطرنشان کرد: در طرح ملی ترویج کارآفرینی افرادی که در زمینه کارآفرینی صاحب تجربه هستند، دانشجویان را در زمینه کارآفرینی، شرایط کارآفرینی، نیازهای دانشی در عرصه کارآفرینی، آشنایی با نیازهای بازار، حضور در بازار و عرصه اشتغال آشنا می‌سازند تا در راستای افزایش کارآمادگی دانشجویان بتوانیم گام مؤثری برداریم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در این طرح به ازای هر دانشجو مبلغ یک میلیون تومان اختصاص می‌دهیم و خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در طرح ملی ترویج کارآفرینی پای کار آمده و در کمک کردن برای آموزش دانشجویان و معرفی اساتیدی که در زمینه کارآفرینی صاحب نظر هستند، کمک می‌کند. بنیاد ملی نخبگان هم علاقمند است که در این طرح حضور پیدا کند و خوشبختانه این طرح در حال جا افتادن است. این طرح در دوره اول هست که آغاز شده، مطمئن هستیم می‌توانیم برای دوره‌های بعد حمایت بیشتری کنیم و تعداد بیشتری از دانشجویان را در این طرح دعوت کنیم و شرایطی ایجاد کنیم تا در طرح ملی ترویج کارآفرینی حضور پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: پیش‌‌بینی می‌کنیم اکثر دانشگاه‌ها در این طرح شرکت کنند و فکر می‌کنم در فاز اول حدود ۳۰ هزار دانشجو در این طرح شرکت کنند؛ البته در مرحله اول بیشتر دانشگاه‌های دولتی این کار را انجام می‌دهند و دانشگاه آزاد اسلامی هم برنامه‌های خاص خودش همانند طرح پویش اشتغال را دارد. تلاش می‌کنیم در سال‌های آینده طرح ملی ترویج کارآفرینی را توسعه دهیم و بستر را برای دانشجویان دولتی و غیردولتی مهیا کنیم.