تاکید سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت حمایت از شرکت های دانش بنیان

 | تاریخ ارسال: 1402/12/7 | 
 
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت حمایت همه جانبه از شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: امیدواریم معاونت علمی ریاست جمهوری نیز تسهیلات لازم را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهند تا این شرکت‌ها منشا توسعه و پیشرفت کشور شوند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ دکتر علیرضا رهایی در مراسم افتتاح برج نشان دانشگاه صنعتی امیرکبیر که با حضور دکترسجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، دکتر بطحایی رئیس اسبق دانشگاه خواجه نصیر، مهندس قلم چی، دکتر سید فرهنگ فصیحی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبان تاکید کرد: امیدواریم این مبارکی بتواند در مسیر فعالیت‌های این مجموعه اثرگذار باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه جایگاه برج نشان در مسیر توسعه علم و فناوری کشور قرار دارد، تصریح کرد: توسعه علم و فناوری یعنی پیشرفت کشور، به گونه‌ای که اگر ما هر قدمی در ایجاد پارک‌های علم و فناوری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان برداریم و این شرکت‌ها را مستقر کنیم به علم و پیشرفت کشور کمک کردیم.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: افتتاح برج نشان همزمان با روز مهندس صورت می گیرد. در واقع مهندسان نماد پیشرفت و توسعه کشور هستند و آبادانی کشور توسط جامعه مهندس شکل گرفته است. این بنا نیز هم توسط یک مهندس مدیریت شده و هم اینکه توسط جمع مهندسین تکمیل و آماده شده است که امیدواریم منشا خیر، برکت و توسعه کشور باشند.
رهایی همچنین یادآور شد: اینکه بنیاد علمی قلم چی منشا و وسیله‌ای برای تکمیل این پروژه شدند جز باقیات صالحات آنها خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: اینکه علی رغم تمام محدودیت‌ها، همکاران، فضایی را فراهم کردند تا شرکت‌های دانش بنیان مستقر شوند، کار تولیدی و دانش بنیان را شکل بدهند، حتما خیر و برکت بزرگی را رقم زدند.
رهایی بر ضرورت حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: همه ما باید در قالب های مختلف از همه شرکت‌های دانش بنیان پشتیبانی کنیم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلات لازم را در اختیار این شرکت ها قرار بدهد تا آنگونه که شایسته است حمایت های لازم از این شرکت ها صورت بگیرد.

 
 همکاری بانک‌ با دانش بنیان‌ها برای خرید واحد های برج نشان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

با پایان کار ساخت برج نشان، ۳۰ واحد از این مجموعه با مساعدت بانک، به ۳۰ شرکت دانش بنیان و فناور فروخته شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بهنام میرانیان مدیر عامل شرکت فناپ، طراح، مجری و توسعه گر پروژه برج نشان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم افتتاح این برج گفت: اجرای این طرح از اواسط تابستان سال ۹۹ آغاز شد و در آن زمان، ما چند پروژه مراکز نوآوری و فناوری در این دانشگاه اجرایی کرده بودیم.
وی افزود: در آن زمان این پروژه مطرح شد که در پهنه نوآوری دانشگاه،  اراضی موجود است و دانشگاه علاقه مند است در این اراضی که اسکلت آهنی در آن بنا بود، تبدیل به مرکزی کند که شرکت‌های وابسته به دانشگاه که در اراضی آن مستقر هستند، در این مرکز تجمیع شوند.
میرانیان خاطرنشان کرد: از این رو ما طبق تجربه‌ای که در ناحیه نوآوری شریف و برج فناوری شریف داشتیم، پروپوزالی را تعریف کردیم که در آن سرمایه گذارانی با عنوان "سرمایه گذاران نیک اندیش"  که با این حوزه آشنا بودند، حضور داشتند.
مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه این سرمایه گذاران هم به فکر موضوع سرمایه گذاری و به موضوع ایجاد بستر کسب و کارها هستند، ادامه داد: ما برای اجرای این طرح به سراغ چندین سرمایه گذار رفتیم و در میان آنها با آقای قلمچی آشنا شدیم و با ارائه طرح آمادگی خود را برای مشارکت اعلام کرد.
وی با اشاره به روند خرید اراضی مورد نظر، اظهار کرد: ما  تلاش کردیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های قانونی معاونت علمی در این پروژه بهره ببریم از این رو تفاهم نامه سه جانبه‌ای میان قلم‌چی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید. موضوع این تفاهم نامه درباره ایجاد مرکز نوآوری با حمایت دانشگاه و با تسهیل گری معاونت  بود.
وی افزود: در تیر ۱۴۰۰ با تصمیم کارفرما شرکت توسعه زیر ساخت‌های نوآوری نشان تاسیس شد و زمینه فعالیت این شرکت توسعه گری در فضاهای توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان متمرکز شده است.
مدیر عامل این شرکت با اشاره به روند ساخت این مرکز، ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ به نام دانش بنیان‌ها نامگذاری شد و ما تلاش کردیم از این ظرفیت بهره برداری کنیم؛ چرا که در این زمان فروش واحدها را شروع کردیم ولی برای شرکت‌ها تامین مالی مقدور نبود از این رو با چند بانک وارد مذاکره شدیم و توانستیم در تیر ۱۴۰۱ یا بانک سپه تفاهم نامه‌ای را منعقد کنیم.
وی گفت: در این تفاهم نامه مشترک مقرر شد که این بانک ۲۰۰ میلیارد تومان منابع به شرکت‌هایی متقاضی تخصیص دهد و در این بانک ردیف بانکی جدیدی ایجاد شد.
میرانیان، با بیان اینکه با همکاری شهرداری و دانشگاه، موفق به دریافت پایان کار برای این مرکز شدیم، خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم اخیر ۳۰ واحد از این مجموعه به فروش رسید که از این تعداد، ۲۲ شرکت دانش‌بنیان و ۷ شرکت فناور خریداران این واحدها هستند.
به گفته وی فروش این واحدها به شرکت‌ها، با ارزیابی دانشگاه از این شرکت‌ها صورت گرفته است.