مراسم تشییع و خاکسپاری پروفسور «فتح الله مضطرزاده» استاد تمام دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشکده مهندسي پزشكی

 | تاریخ ارسال: 1402/12/8 | 
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ


 

با نهایت تأسف و تاثر درگذشت ناگهانی دانشمند و استاد گرانقدر و ارجمند، پروفسور «فتح الله مضطرزاده» استاد تمام دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشکده مهندسی پزشکی که عمر شریف خود را در تربیتِ دانشجویان، متخصصان، مهندسان، محققان و مفاخر ایرانِ عزیز صرف کردند، به جامعه علمی و دانشگاهی کشور و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌نمائیم.

از خداوند متعال برای آن مرحوم مغفور رحمت واسعه و غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمائیم.

 مراسم وداع پایانی و مجلس یادبود متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

از شادروان پروفسور فتح الله مضطرزاده بیشتر بخوانیم:

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران چشم از جهان فروبست.

مرحوم پروفسور فتح الله مضطرزاده عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رییس سایق سازمان پژوهش های علمی و صنعتی دار فانی را وداع گفت.

شادروان دکتر فتح‌اله مضطرزاده در اول آذر سال ۱۳۲۵ در شهر یزد متولد شد. وی عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، استاد دانشکده مهندسی پزشکی و دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و از برگزیدگان همایش چهره‌های ماندگار در شاخه مهندسی شیمی و برنده نشان دولتی پژوهش بوده است.

دکترمضطرزاده تحصیلات ابتدایی و متوسطه را شهر یزد به پایان رساند و در سال ۱۳۴۴ برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و مدرک کارشناسی رشته علم مواد را در سال ۱۳۴۷ و کارشناسی ارشد این رشته را در سال ۱۳۵۰ از دانشگاه فنی کلاوستال آلمان کسب کرد. وی در سال ۱۳۵۴ به اخذ درجه دکترای تخصصی رشته علم مواد از همان دانشگاه نائل آمد.

ایشان پس از اتمام تحصیل، در سال ۱۳۵۵ به ایران بازگشت و به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه‌ها مشغول به خدمت شد.

وی مشاغل اجرایی متعددی را در سطوح مختلف از جمله ریاست دانشگاه گیلان (۶۰–۱۳۵۹)، ریاست پژوهشگاه مواد و انرژی به مدت ۲۳ سال (۸۵–۱۳۶۲)، معاون پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی (۷۶–۱۳۷۲)، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از  سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ را بر عهده داشته‌است.

وی همچنین عضویت پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، از سال ۱۳۶۹، پژوهشگر برتر کشور، سال ۱۳۷۰، استاد نمونه کشور در سال ۱۳۷۰، برنده جایزه بین‌المللی اکو در علوم طبیعی در سال ۱۳۷۱،  دریافت نشان دولتی درجه سوم پژوهش در سال ۱۳۷۵، چهره ماندگار کشور در شاخه مهندسی شیمی در سال ۱۳۸۲ و برنده جایزه کتاب سال ایران (کتاب شایسه تقدیر) برای کتاب «سرامیک‌ها و کاربرد آن در مهندسی پزشکی» در سال ۱۳۸۵ و همچنین رتبه سوم در ۲۱ امین جشنواره رازی در سال ۱۳۹۴ در کارنامه علمی خود به ثبت رساند.

"کانال راهنمای عصب دارای ساختار الیافی از کامپوزیت پلیمری هیالورنیک اسید و پلی کپرولاکتون"، "سنتز شیمیایی کنترل شده نانوذرات کلسیم پر اکسید با پوشش پلی اتیلن گلیکول از طریق کنترل نرخ افزودن هیدروژن پر اکسید"، "عینک سرد و گرم تسکینی چشم و اطراف آن"، "پوشش شیشه زیست فعال (بایو گلس) سنتز شده به روش سل-ژل بر روی فولادهای ۳۰۴ و ۳۱۶L" و "کاشی های آنتی باکتریال تهیه شده به روش سل-ژل" از اختراعات به ثبت رسیده وی به شمار می رود.