نشست فرمانده نیروی دریایی ارتش با دانشجویان به مناسبت روز مهندسی برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1402/12/9 | 
به مناسبت گرامیداشت روز مهندسی، نشست فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی  با دانشجویان در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امیردریار دار شهرام ایرانی  فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با حضور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با مسئولان و دانشجویان این دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و هیات همراه در ابتدا با حضور در ساختمان ریاست با رئیس و مسئولان دانشگاه صنعتی امیرکبیر تفاهم نامه همکاری مشترک در حوزه های آموزشی و پژوهشی را امضا کردند.
سپس با حضور در مزار شهدا با اهدای گل به مقام شامخ شهدای گمنام ادای احترام کردند.
حضور در سالن اجتماعات و ایراد سخنرانی در جمع دانشجویان از برنامه‌های فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود.
تقدیر از دکتر رهایی ریاست دانشگاه، برش و توزیع کیک ۶۰کیلویی و گرفتن عکس یادگاری از دیگر برنامه های امیردریادار شهرام ایرانی در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود.


سرپرست دانشگاه خبر داد:
چهار محور اصلی تحقیقاتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام شد

 
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر به چهار محور اصلی تحقیقاتی این دانشگاه در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر چهار محور اصلی تحقیقاتی اعم از مطالعات دریایی، مطالعات هوایی، مباحث مربوط به انرژی و مباحث مربوط به فناوری‌های نوظهور به ویژه هوش مصنوعی را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر دنبال می کنیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ دکتر علیرضا رهایی در نشست امیردریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  با دانشجویان این دانشگاه تاکید کرد: شاخص های متعددی برای تعیین دانشگاه‌های برتر تعریف شد که بر اساس آن ۱۳ دانشگاه کشور انتخاب شدند و دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز یکی از این دانشگاه های برتر بود که هم در زمینه های آموزشی و هم در زمینه های پژوهشی فعالیت های گستردهای داشت.
وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در قالب ۱۸ دانشکده، ۱۷ پژوهشکده و یک پارک علم و فناوری فعالیت خود را انجام می دهد و تمام دانشکده‌هایی که در دانشگاه فعال هستند در هر سه مقطع تحصیلی یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو پذیرش می کنند.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین خاطر نشان کرد: پژوهشکده‌ها و واحدهای تحقیقاتی این دانشگاه  مجموعه‎هایی هستند که فارغ از فعالیت‌های آموزشی، صرفا در انجام طرح‌های تحقیقاتی بزرگ در کشور فعالیت می کنند. شاید اگر دوران گذشته را ارزیابی کنیم مقطع تاریخی که ما در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ داشتیم دورانی بود که در کشور دو نوع اتفاق افتاد اول اینکه یک ارزیابی از نیازهای بزرگ و کلان کشور مطرح و بحث نیاز سنجی و انتخاب طرح های کلان ملی مورد توجه قرار گرفت. به طوریکه در این راستا با مصوبه مجلس شورای اسلامی، شورای عتف تشکیل  شد و در این شورا ارزیابی نیازهای کشور دنبال شد تا زمانی که در سطح این شورا مجموع  از برخی وزرا و در راس آن وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور داشت. بنابراین طرح های کلان ملی در این شورا که طرح های بزرگی نیز بود، تعیین شدند.
رهایی یاد آور شد: طراحی شبکه ملی اطلاعات کشور، طراحی و ساخت هواپیمای با اندازه متوسط، راه اندازی مراکز ملی دفاع سایبری، تدوین نرم افزارهای امنیتی، سیستم های هوشمند توزیع برق، سیستم های هوشمند حمل و نقل درون شهری و برون شهری، قطار پرسرعت، ذخیره سازی نفت و مدیریت یکپارچه سایت پارس جنوبی از جمله طرح های بزرگ ملی بود که در جلسه شورای عتف تعریف شده بود تا بتواند نیازهای کلان کشور را برآورده نماید.
وی تاکید کرد: در آن زمان دانشگاه ها به فراخور توان و ظرفیتی که داشتند در تعدادی از طرح های کلان ملی درگیر شدند و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری اساتید خود در ۱۶ طرح کلان ملی درگیر بود و تقریبا محیط دانشگاه‌ها درگیر شوراها و کمیته‌هایی بود که با همکاری سایر دانشگاه ها بتوانند در این طرح های کلان ملی توفیقاتی را برای کشور ایجاد کنند.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: خوشبختانه این دانشگاه در طرح‌های بزرگ کار خود را ادامه داد به طور نمونه بحث طرح ماهواره یکی از این طرح های بزرگ بود که در دانشگاه انجام شد. طراحی و ساخت ابررایانه ملی از دیگر طرح های بزرگی بود که الان بزرگترین ابررایانه کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعال است و قالب مجموعه‌های صنعتی نظیر کارخانه ها و وزارت خانه ها برای پردازش کارهای سنگین خود از ابررایانه امیرکبیر تحت عنوان ابررایانه سیمرغ استفاده می کنند.
رهایی همچنین تاکید کرد: یکی از زمینه‌هایی که در سال‌های اخیر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مورد توجه بوده است مباحث مربوط به دریا می باشد. ما در حال حاضر چهار محور اصلی تحقیقاتی اعم از مطالعات دریایی، مطالعات هوایی، مباحث مربوط به انرژی و مباحث مربوط به فناوری های نوظهور به ویژه هوش مصنوعی را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر دنبال می کنیم.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در زمینه فعالیت های دریایی جز معدود دانشگاه هایی در کشور هستیم که دانشکده مهندسی دریا و همچنین دانشکده هوا و فضا داریم همچنین دانشکده های ویژه ما فعالیت های بخصوصی را در دانشگاه انجام می دهند. از نظر ارتباط با ارگان ها هم با سازمان دریایی ارتباط خوبی داریم به گونه ای که آخرین نشست ما پنج شنبه گذشته برگزار و در این راستا یک موافقت نامه همکاری تدوین کردیم به طوریکه همکاری های گسترده ای در بخش مهندسی دریا و مباحث مربوط با مدیریت انجام می دهیم.
رهایی تاکید کرد: با سازمان بنادر ودریانوردی نیز موافقت نامه گسترده ای تدوین کردیم و همکاری های گسترده ای با این سازمان انجام می دهیم. امیدواریم با مجموعه مربوط به نیروی دریانی نیز باب همکاری های خوبی را باز کنیم.
وی خاطر نشان کرد: در بخش هوایی از زمان طراحی طرح های کلان ملی درگیر ساخت هواپیمای با سایز متوسط شدیم و کار مدل سازی هواپیمای ۷۲ نفره در این دانشگاه صورت می گیرد. همچنین در زمینه فناوری های نوظهور و هوش مصنوعی مجموعه خوبی را داریم که فعالیت می کنند. به طوریکه با ستاد نیروهای مسلح همکاری نزدیکی داریم قرار شد انجام مباحث و مطالعات مربوط به هوش مصنوعی را برای آنها برعهده بگیریم و پژوهشکده مشترکی نیز در این حوزه راه اندازی شد.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در حوزه مربوط به انرژی نیز به دلیل اینکه ما از سال  ۶۰ در زمینه های مهندسی هسته ای درگیر بودیم به گونه ای که با دریافت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در  سال ۶۶  گروه مهندسی هسته ای را در دانشگاه راه اندازی کردیم به طوریکه امروز  ۸۰ نفر از ۱۰۰ کادر فعال سازمان انرژی اتمی از فارغ التحصیلان دانشگاه ما هستند.

 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خبر داد؛
برنامه دانشگاه صنعتی امیرکبیر
برای ساخت انستیتو در حوزه هوشمندسازی با همکاری وزارت دفاع

 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر از برنامه  این دانشگاه برای ساخت انستیتو در حوزه هوشمندسازی با همکاری وزارت دفاع خبر داد و گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر قطب هوشمندسازی کشور به شمار می رود به طوریکه پروژه های متعددی در این زمینه با این وزارت دفاع در دست اجرا دارد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ دکتر محمد جواد عامری شهرابی در نشست امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با دانشجویان این دانشگاه تاکید کرد: در حال حاضر از دیدگاه وزارت دفاع دانشگاه صنعتی امیرکبیر قطب هوشمندسازی کشور به شمار می رود به طوریکه پروژه های متعددی در این زمینه با این وزارت خانه در دست داریم و بسیاری از اساتید هوشمند سازی دانشگاه‌های دیگر نظیر شریف از فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند.
وی از برنامه دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ساخت انستیتو در حوزه هوشمندسازی با وزارت دفاع خبر داد و گفت: در بحث نساجی نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر مادر دانشگاه های نساجی کشور است به طوریکه قدیمی ترین دانشکده نساجی را داریم و اساتید بسیار خوبی مشغول فعالیت هستند. همچنین در حوزه دریا نیز جایگاه ویژه‌ای داریم و دانشکده دریا در بندرعباس مستقل و بسیار فعال است.
این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: همچنین اولین دانشکده هوافضا را داریم و به طور کلی جامع ترین دانشگاه‌های کشور در حوزه مهندسی محسوب می شویم؛ در سایر زمینه ها از جمله تاسیس دانشکده مهندسی پلیمر، مهندسی نفت و پتروشمی پیشگام محسوب می شویم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: در پنج رتبه بندی بین المللی اعم از تایمز، کیو اس، شانگ های، لایندن و آی اس سی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سه رتبه بندی جایگاه اول را دارد و در دو رتبه بندی دیگر جایگاه دوم را بدست آورده است. همچنین در حوزه مقالات نیز تا سال گذشته رتبه اول را داشتیم اما امسال با دانشگاه علم و صنعت در یک جایگاه قرار گرفتیم.
عامری شهرابی همچنین ادامه داد: وضعیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم از نظر تنوع رشته‌ها و راه اندازی رشته های مورد نیاز صنعت و هم از نظر پروژه های علمی نظیر پروژه هواپیما، ساخت تجهیزات به ویژه ساخت تجهیزات نفت وضعیت مناسبی داریم. بنای دانشگاه صنعتی امیرکبیر همواره این بوده است علاوه بر اینکه رتبه علمی جهانی خود را حفظ کند از نظر ارتباط با صنعت و پروژه هایی که به درد صنعت می خورد وضعیت خوبی بدست بیاوریم.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته معاون پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد بیشترین تعداد پروژه‌های صنعتی در حوزه مهندسی در سال ۱۴۰۱ توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر صورت گرفته  است و از نظر وضعیت علمی و ارتباط با صنعت جایگاه خوبی داریم. ضمن اینکه هیات رییسه دانشگاه علاقمند به ایجاد ارتباط با صنعت با هدف رفع نیازهای صنعت است و در این مسیر حتی اگر موانعی وجود داشته باشد را رفع خواهند کرد.
امیر دریادار شهرام ایرانی عنوان کرد؛
اسکورت شناورها تا دهانه کانال سوئز توسط نیروی دریایی ارتش

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به وجود ۹ تنگه راهبردی در جهان و مسیرهای آبی اقتصادی دریایی و اهمیت حمل و نقل دریایی و مبارزه با تروریسم دریایی گفت: اسکورت شناورها تا دهانه کانال سوئز امروز توسط نیروی دریایی ارتش در حال انجام است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تشریح عملیات مروارید و فعالیت نیروی دریایی راهبردی ارتش گفت: آن روز هم مهندسین ایران اسلامی و همین دانشگاه خوش درخشیدند و توانستند با به روزرسانی تجهیزات و آماده به کار نگه داشتن یگان‌ها به پایداری اقتصادی و سیاسی کشور کمک کنند.
وی در ادامه با اشاره به وجود  ۹ تنگه راهبردی در جهان و مسیرهای آبی اقتصادی دریایی و اهمیت حمل و نقل دریایی و مبارزه با تروریسم دریایی گفت: امروز سکورت شناورها تا دهانه کانال سوئز توسط نیروی دریایی ارتش در حال انجام است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: امروز نیروی دریایی ارتش با ارتقا توان نظامی تمام سعی خود را در حفظ خطوط مواصلاتی انجام می‌دهد و جامعه دانشگاهی نیز با حفظ اقتدار علمی و فرهنگی به برادران خود در نیروی دریایی ارتش کمک کنند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اهمیت ناوگروه ۸۶  خاطرنشان کرد: برای انجام دریانوردی بزرگ ناوگروه ۸۶ اتفاقات مهم و راهبردی شکل گرفت که از جمله آن ۱۱ ماه مطالعه و تحقیق انجام گرفت؛ عزیزان ما در جامعه دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان نیز با مطالعه ۵۰ سال گذشته شرایط جوی اقیانوس های بزرگ جهان برنامه ای را تولید کردند که می‌توان شرایط جوی تمام مسیر دریانوردی را مورد بررسی قرار دهد و بهترین مسیر دریانوردی را در اختیار دریانوردان ما قرار دهد.
امیر دریادار ایرانی با بیان اینکه برای حضور در دریا باید از بالاترین سطح تکنولوزی برخوردار باشیم اذعان داشت: صنایع دریایی از جملع صنایعی هستند که دارای تکنولوژی بالایی هستند که  از جمله آن زیر دریایی و ناوشکن است که حضور ناوشکن تمام ایرانی دنا در این ماموریت اقتدار دریایی و نظامی خود را با کمک دانشگاه‌های صنعتی به جهانیان نشان دادیم.
وی با تاکید بر دستاوردهای ناوگروه ۸۶ خاطر نشان کرد:  ناوگروه ۸۶ توانست با  حضور در کشور برزیل نقش مهمی در دیپلماسی دریایی ایفا کرد و  قدمت فرهنگی ایران زمین  را به جهانیان نشان داد .
فرمانده نیروی دریایی با بیان اینکه ناوشکن دنا توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است اظهار داشت: ناوشکن توانست در طول ماموریت ۲۳۰ روزه خود و پیمایش  ۶۵ هزار کیلومتر  دریانوردی توان مهندسی دانشگاه های کشور در  طراحی و ساخت یگان شناور را به رخ جهانیان بکشد که امروز نیز ناوشکن دنا  با حضور در رزمایش نیروی دریایی هندوستان  که با حضور ۵۰ کشور برگزار می شود در حال افتخار آفرینی است.

دریادار ایرانی با اشاره به مصاحبه فرمانده نیروی دریایی روسیه که گفته بود تنها یک کشور ابر قدرت فقط می‌تواند این ماموریت خطیر را انجام دهد افزود: ما ارائه توانمندی ها را به صورت ترکیبی داشتیم ، نمایش پرچم را در تمام اقیانوس ها داشتیم و میل به قدرت منطقه ای داشتیم که با این حرکت نشان دادیم که این قدرت را داریم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: ایجاد روش های بومی و نوین تامین نیازمندی های دریانوردی ، بازمهندسی لجستیک بومی و حفظ و  صیانت از مرزهای مواصلاتی ایران اسلامی در تمام نقاط جهان با همت شما عزیزان میسر خواهد شد.

 

مطالب مشابه