رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر: همکاری در طراحی نسل جدید ناو دریایی/ قول دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای سفر بی خطر به دور دنیا

 | تاریخ ارسال: 1402/12/12 | 

رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تجربه این دانشکده در زمینه طراحی و تحقیق انواع کشتی‌ها آمادگی این دانشگاه برای کمک کاهش ریسک سفر به دور دنیا خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر حمید زراعت‌گر در نشست فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با دانشجویان  در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعالیت خود را از سال ۶۶  آغاز  کرد و در حال حاضر ۳۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی،  کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه این دانشکده دارای ۳ هزار دانش آموخته می‌باشد، اظهار کرد: این دانش آموختگان بدنه اصلی صنایع دریایی کشور را تشکیل می دهند.
زراعت‌گر گفت، مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مهندسی دریا با گرایش‌های مختلف در این دانشکده ارائه می‌شود.
رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر یا اشاره به پروژه‌های اجرا شده در این دانشکده خاطر نشان کرد: طراحی شناور شهید ناظری و مشارکت در پروژه نگین از کارهایی است که در دانشکده مهندسی دریا انجام شده است.
وی با بیان اینکه، دفتر توسعه استاندارد در دانشکده راه اندازی شده و همکاری سازمان صنایع دریایی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به صورت مشارکت راهبردی می‌باشد.
وی تاکید کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر روی بومی سازی سیستم سوخت رسانی موتور دیزل ملی متعلق به شرکت دِسا همکاری دارد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه  دانشکده از آمادگی لازم برای برگزاری دوره‌های منجر به مدرک تحصیلی، پسا دکتری و همچنین دوره های منجر به گواهینامه خبر داد.
رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ایران علاقه مند به تاسیس پایگاهی در قطب جنوب است و از حقوق قانونی بین المللی خود استفاده می‌کند. این منطقه با وسعت ۱۵ میلیون کیلومتر، یک و نیم برابر وسعت قاره اروپا است و کشورهای مختلفی در این منطقه پایگاه تاسیس کرده‌اند. کشورهای متعددی در جنوبگان پایگاه دارند که فعالیت اصلی آن ها در امور تحقیقاتی می‌باشد.
زرارعت‌گر اضافه کرد: ادعای ایران نیز در ۵۹.۵ درجه شرقی تا ۶۳.۱۴ درجه ای غربی  است و با کشور استرالیا در این زمینه مناقشه‌ای دارد.
وی تاکید کرد: جهت گیری تحقیقاتی موجود در این پایگاه‌ها در حوزه‌های زمین شناسی،  زیست شناسی،  اقلیم و تحقیقات فیزیک است.  برای کار در قطب جنوب نیاز به تجهیزاتی است و کشتی یکی از مهمترین این ملزومات به شمار می رود.
رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بیان اینکه کشتی های مورد استفاده در قطب جنوب در ۷ سطح است که پیچیده ترین آن کشتی PC۱ و ساده ترین سطح آن PC۷ است. PC۱ در تمام طول سال و در تمام آب‌های پوشیده از یخ قطب جنوب حرکت می کند ولی PC۷  تنها در تابستان و پاییز در آب های دارای یخ نازک قادر به حرکت خواهد بود.
زراعت‌گر اظهار کرد: کشتی‌های یخ شکن باید دارای ۳ ویژگی کلاس یخ، یخ شکن و قدرت رانش  را دارا باشند و ترکیب این ویژگی‌ها، به کشتی ها قابلیت هایی را اضافه می کند.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن کشتی‌ها باید تجهیزات تحقیقاتی مناسب داشته باشند همچنین از مزایای حمل بار و لجستیک برخوردار باشند.
زراعت گر با اشاره به کشتی های یخ شکن مورد استفاده کشورها تاکید کرد: دانشکده مهندسی دریا با همکاری دیگر دانشکده‌های دانشگاه بسیار علاقه مندیم که در زمینه مطالعات اولیه طراحی کشتی یخ‌شکن، همکار نداجا باشیم‌.
وی ادامه داد: اگر نیروی دریایی راهبردی ارتش بخواهد مجدد دور دنیا را با دنا و یا سایر کشتی ها دریانوردی کند، کنار شما بعنوان بازوی پژوهشی می‌توانیم کیفیت سفر را بهبود بخشیده و شرایط سخت محیطی را با تکیه بر شبیه‌سازی‌های فیزیکی و محاسباتی پیش‌بینی نماییم.