اولین مرکز نوآوری و فناوری کاتالیست کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز به کار کرد

 | تاریخ ارسال: 1402/12/20 | 

با حضور معاون وزیر نفت و رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اولین مرکز نوآوری و فناوری کاتالیست کشور افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در مراسمی با حضور دکتر رهایی سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهندس مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دکتر مجید عبدوس رئیس دانشکده شیمی و به همت شرکت‌ دانش بنیان سروینو، فعال در حوزه تولید و صادرات کاتالیست، اولین مرکز نوآوری و فناوری کاتالیست کشور در صنعت نفت و گاز در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد.
نخستین مرکز نوآوری و فناوری میان رشته‌ای صنعت کاتالیست با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مساحتی در حدود ۲۰۰ متر مربع در یکی از ساختمان‌های دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تجهیز و آماده پذیرش تیم‌های دانشگاهی و استارتاپ‌ها در رشته‌های مهندسی و مدیریتی می‌شود.
کاتالیست یکی از صنایع استراتژیک و پیشرفته است و شرکت دانش‌ بنیان سروینو طی یک دهه گذشته دستاوردهای درخشانی برای کشور به ارمغان آورده؛ چرا که ضمن خودکفایی و رفع نیاز داخل، صادرات محصولات پیشرفته و فوق تخصصی کاتالیست را داشته است.
این شرکت دانش بنیان، تولیدکننده و صادرکننده انواع کاتالیست‌های مورد استفاده در صنایع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد بوده است.

 
تولید کاتالیست‌های استراتژیک در سایه همکاری دانشگاه و صنعت

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به راه اندازی اولین مرکز نوآوری کاتالیست در این دانشگاه ابراز امیدواری کرد که همکاری دانشگاه و صنعت منشا تحول در حوزه تولید کاتالیست‌ها شود.
دکتر علیرضا رهایی در مراسم افتتاح مرکز نوآوری و فناوری کاتالیست در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: امروز اتفاق مبارکی رخ داد و این مرکز نوآوری به همت یکی از شرکت‌های دانش بنیان با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد.
وی افزود: تعداد زیادی از کاتالیست‌هایی که می تواند منشا تولیدات مهم در صنایع پتروشیمی باشد؛ از سوی این فناوران تولید شده است.
رهایی تاکید کرد: این مرکز با توجه به دستاوردهای دانشی که دارد می تواند تحول آفرینی در صنایع پتروشیمی و صنایع وابسته به آن ایجاد کند.
وی خاطر نشان کرد: امیدوارم همکاری صنعت، دانشگاه و بخش خصوصی منشا تحول در حوزه کاتالیست که از حوزه‌های استراتژیک در صنایع پتروشیمی ایجاد کند.
مهندس مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز یک روز ماندگار است، اظهار کرد: صنعتگران و دانشگاهیان بیش از گذشته با یکدیگر متحد شده‌اند تا سریع‌تر به تولید محصولات فناورانه بپردازیم.
وی با اشاره به زمینه‌های فعالیت این مرکز در حوزه کاتالیست، اظهار کرد: متاسفانه برخی از این محصولات به مدت ۱۰۰ سال وارداتی بوده است و همتی که در میان جوانان وجود دارد، با در کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌های دانشگاه، صنعت و پژوهش، شبکه منسجمی ایجاد شد تا این محصولات را در داخل کشور به تولید برسانند.